Na Sicíliu s deťmi - praktický sprievodca

Sopka Etna, magická Taormina, vulkanické Liparské ostrovy, historické Syrakúzy – nič z toho sme nevideli a nenavštívili. Jedenásť dní sme strávili inde - v západnej časti najväčšieho ostrova v Stredozemnom mori a neľutujeme.

Letnú dovolenku som začal plánovať začiatkom roka. Výber destinácie prebiehal klasickým štýlom - kto, kam, odkiaľ a za koľko lieta. Ideálne priamy let a z Bratislavy. Výborný nástroj na takéto hrátky je napr. stránka Azair. Z širšieho zoznamu to do finále dotiahla Sicília. Leteli sme pravidelnou linkou Ryanairu z Bratislavy do Trapani. Pozitívne hodnotím časy odletov a príletov. Tam sme leteli o 12:10, prílet do Trapani 14:25. Späť odlet o 18:25 a prílet do Bratislavy o 20:35. Celková cena letenky 116€/osoba aj so sedadlami a dvomi batožinami do podpalubia.

Tip: Do podpalubia je možné vziať bezplatne aj detské podsedáky do auta - ako baby equipment. Autopožičovne si za detské sedačky účtujú nehorázne poplatky. Podsedáky stačí jednoducho pri check-ine odovzdať spolu s veľkou batožinu.

Na letisku v Trapani sme si požičali auto z požičovne Thrifty. Rezerváciu som robil vopred a priamo cez Ryanair - odporúčam. Cenovo to vychádzalo ďaleko najlepšie, 250€ na 11 dní. Podmienka bola, aby objednávateľ auta mal u seba kreditnú kartu na svoje meno - z nej blokuje požičovňa depozit vo výške 700€, kt. po vrátení auta následne odblokuje.

Tip 1: Štvordverový Fiat Panda stačí pre rodinu s dvomi menšími deťmi. Do batožinového priestoru sa zmestí aj veľký kufor + menší kufor + ruksak, veľká plážová deka a pár ďalších drobností. Pamätajte - na Sicílii čím menšie auto, tým lepšie.

Tip 2: Panda má integrovaný držiak na mobil/navigáciu s el. napájaním v blízkosti. Počas celej dovolenky som používal najprv navigáciu Waze a neskôr Google maps. Odporúčam viac Google maps, majú tam lepšie pokrytie.

Východná časť ostrova ktorú spomínam v perexe, je turisticky a marketingovo viac známa. Keď som však začal plánovať túto dovolenku, ostal som v úžase, čo všetko ponúka aj západ ostrova. Západ Sicílie by som prirovnal k nevybrúsenému diamantu. Je to priam ideálny koktejl všetkého, čo dokonalá dovolenka má mať. Jedinečný mix histórie, pamiatok, kultovej gastronómie, pláží všetkého druhu, tajomných uličiek a dokonalých výhľadov. Toto všetko je umocnené geniom loci ostrova, jeho patinou a istou dávkou neporiadku. Zo všetkého sálajú tie nekonečné stáročia a tradície, ktoré ostrov formovali a dodávajú mu jeho nezameniteľný tvar, chuť a vôňu. Sicília vás nenechá chladnými, donúti vás, aby ste si na ňu vytvorili názor. Ale najprv ju treba preskúmať.

Ja som to naplánoval takto: 1 - letisko Trapani, 2 - Trapani prvé ubytovanie, 3 - ostrov Favignana, 4 - Erice, 5 - San Vito Lo Capo, 6 - Bagheria druhé ubytovanie, 7 - Palermo, 8 - Cefalú, 9 - Monreale, 10 - Sciacca tretie ubytovanie a späť na letisko Trapani.

Mapka nášho dovolenkového tripu - použité z Google Maps
Mapka nášho dovolenkového tripu - použité z Google Maps (zdroj: MP)

Nutno podotknúť, že oblasť kde sme boli, je dosť veľká a je tam toho nesmierne veľa, čo sa dá vidieť a navštíviť. Vynechali sme napr. celú Marsalu - mesto kde sa koncentruje produkcia tohto svetoznámeho dezertného vína. Ďalej sme vynechali národný park Zingaro, so svojimi divokými útesmi a plážičkami s krištáľovo čistou vodou. Agrigento a Údolie chrámov - komplex ktorý postavili Gréci 500 rokov pred n.l., nachádza sa tam najzachovalejší grécky chrám na svete - Tempio della Concordia. Eraclea Minoa - antické ruiny na brehu mora s bielymi kriedovými útesmi a s gréckym amfiteátrom s výhľadom na more, atď., atď. Poďme sa už ale pozrieť na to, čo sme videli naozaj.

Základňa 1. - Trapani.

Mesto s výbornou polohou pri letisku - cca 30 min. jazdy autom. Trapani sa na prvých päť dní dovolenky svojej úlohy logistickej základne zhostilo na jednotku. My sme z Trapani absolvovali výlety na ostrov Favignana, výlet lanovkou do mesta Erice, výlet autom do San Vito Lo Capo. Samotné mesto síce neponúka nič extra, ale má sympatické staré centrum s prístavom, množstvom kaviarní a pasticcerií - cukrární, zmrzlinární a reštaurácií. Blízko centra sa nachádza príjemný park s niekoľkými detskými hojdačkami a preliezačkami. Taktiež v ňom rastú krásne tropické stromy a palmy, nachádza sa tam aj mini jazierko s korytnačkami a vodným vtáctvom. Po príchode a ubytovaní, sme si blízko pri apartmáne našli "svoju" pekárničku, zmrzlináreň a pizzeriu. V Trapani sa dá aj kúpať. Hneď pri centre vedľa Piazza Vittorio Emanuele, sa nachádza mestská pláž. Tá je ale dosť špinavá a vo vode sú aj pŕhlivé medúzy - o tom sa presvedčila naša dcéra na vlastnej koži. Avšak dva kilometre severovýchodne po ulici Dante Alighieri, začína krásna piesková Spiaggia di San Giuliano. To je už iné kafe, pás piesku široký niekoľko desiatok metrov sa tiahne jeden kilometer. Veľká a denne udržiavaná a čistená pláž, čistá voda, občas vlny, paráda. Pozdĺž pláže je množstvo parkovacích miest s parkovacími automatmi.

Toto je pohľad na Trapani z Erice:

Pohľad na Trapani z Erice
Pohľad na Trapani z Erice (zdroj: MP)

Viac obrázkov z Trapani v galérii:

Po úvodnom zoznámení sa so Sicíliou, sme na druhý deň absolvovali výlet loďou na ostrov Favignana. Na ostrov premávajú lode dvoch veľkých spoločností - Siremar a Liberty Lines. My sme sa rozhodli pre loď Liberty Lines. Síce sú o niečo drahší (72€/4 osoby), ale plavba ich rýchlymi loďami trvá iba 30 min., zatiaľ čo lacnejšiemu Siremaru to trvá rovnú hodinu. Lístky som objednával v predstihu z domu cez ich internetovú stránku - toto odporúčam, nakoľko som pri pátraní po lodnej doprave na Favignanu na nete narazil na viacero predajných portálov, ktoré si na lístky prihadzujú svoju maržu. Voucher od Liberty lines si stačí uložiť do mobilu, ten treba potom ukázať v ich okienku v prístave, kde vám na základe toho vydajú lístky na plavbu loďou. Na loď teda bez platných lístkov nenastúpite.

Tip: Ak budete na Favignanu cestovať loďou Siremar, tie kotvia pri prístavnej budove na móle - nedá sa prehliadnuť, je tam jediná. Lode Liberty Lines kotvia cca 300 metrov naľavo od budovy Siremar.

Favignana je súčasťou Egadských ostrovov a je ich najväčším ostrovom. Na najvyššom mieste ostrova Monte Santa Caterina, stojí rovnomenná pevnosť z ktorej je 360° výhľad na celý ostrov. Ostrov Favignana je taktiež centrom lovu tuniakov, ktorý tu prebieha klasickým a kontroverzným štýlom - to znamená, že tuniaky sú chytené do siete a rybári ich následne z člnov harpúnujú. Na ostrove je množstvo jaskýň a pláží - a to je presne to, prečo sme naň prišli aj my. Po vystúpení z lode sme si hneď v prvej požičovni v prístave požičali bicykle (10€ dospelý, 5€ detský, ceny sú za celý deň).

Tip: Je dobré prísť na ostrov čo najskôr ráno, požičovní je síce viac, ale už okolo obeda de facto nemajú žiadne bicykle, nakoľko sú všetky vypožičané. Taktiež nemá zmysel veľmi špekulovať, ceny sú podobné všade a keď človek dlho rozmýšľa, tak sa zatiaľ v požičovniach vytvoria dlhé rady ostatných cestujúcich z trajektu a čakacia doba sa tak značne natiahne. Požičovne ponúkajú aj elektrobicykle. V požičovni vám ukážu mapku ostrova a vysvetlia, kde sa nachádzajú pláže.

My sme na Favignanu prišli za kúpaním. Časť ostrova, kde sa nachádzajú najznámejšie a najkrajšie pláže (aj najplnšie), je rovinatá a tak bicykel je ideálnym dopravným prostriedkom. My sme sa kúpali na Lido Burrone (najviac ľudí, je to najbližšia známa pláž od prístavu), cestou na Cala Azzurra sme prešli okolo Cala Trono. Nad Cala Azzurra (tiež dosť ľudí a horší prístup k vode, nie veľmi vhodné pre deti) je hneď pri ceste kongeniálny bar, ktorý veľmi odporúčam. Chceli sme ísť aj na Cala Rossa - asi najznámejšia pláž na ostrove, ale bolo veľmi teplo a tak sme sa vrátili späť a neďaleko Lido Burrone západným smerom, sme našli super malé plážičky, ktoré sú tvorené zaujímavými skalnými útvarmi, tie sú podmyté vodou, na dne je jemný piesok a tak človek leží v mori, ale hlavu má v tieni. Veľmi príjemné kúpanie, krásna čistá voda a minimum ľudí. Na ostrove sa dobre orientuje, cesty a pláže sú značené smerovníkmi, takže na jednotlivé pláže nie je problém trafiť.

Favignana
Favignana (zdroj: MP)

Ďalšie obrázky z Favignany v galérii:

Výlet do Erice je takpovediac povinnosťou. Erice je historické mestečko na hore Eryx, kde však stále žijú domáci. Turista sa tak vráti v čase o niekoľko storočí naspäť, veľmi odporúčam tento výlet. Jednak uvidíte zachovalé staré mesto, druhak, keďže sa mesto nachádza na vysokej hore vo výške 751 m. n m., sa môžete kochať výhľadmi na Trapani a okolie. Z Trapani sa tam dá dostať autom - masakrálna jazda serpentínami, vrelo odporúčam, ale len zdatnému šoférovi. Na mnohých úsekoch je potrebné podradiť do jednotky, zákruty sú tak strmé a prudké, že sa aj hlava zatočí, naozaj zábava, a tie výhľady... Ak tam prídete ráno, tak zaparkujete. Parkoviská sú vyznačené, jedno väčšie je hneď na začiatku mestečka, viaceré sú pozdĺž cesty okolo mesta. My sme tam autom išli až na druhý krát v posledný deň, keď sme mali čas do odletu lietadla.

Druhým spôsobom ako sa hore dostať, je lanovka - Funivia. Autom to nájdete jednoducho, keď zadáte do navigácie Trapani Funivia, tak vás spoľahlivo navedie. Výborné je, že hneď vedľa budovy lanovky, sú dve veľké parkoviská. Pred vchodom do parkoviska je rampa, treba si pri nej vziať lístok a potom po návrate z Erice ho vložíte do automatu kt. sa nachádza kúsok nižšie pri chodníku. Cena 1,5€ na 3 hodiny, každá ďalšia začatá hodina je tuším 0,5€. Prečo to píšem? Miestni hajzlíci si z toho urobili výnosný biznis a funguje im očividne výborne, nakoľko parkoviská sú poloprázdne až prázdne. Vystresovaný a neznalý turista chce vytešený, že konečne našiel parkovisko zaparkovať. Vtom pribehne chlapík a začne kričať a mávať rukami, že parkovisko nie, že tam parkovať nemôže. Ukáže mu ale, kde parkovať môže a len za 5€. Turista v strese od rampy vycúva, zaparkuje niekde ďalej za rohom na ulici a strčí hajzlovi peniaze do vrecka. Takže ignorujte ich, vezmite si lístok pri rampe a s čistým svedomím zaparkujte na parkovisku. My sme boli v sobotu ráno jediné auto na parkovisku, všetci ostatní sa zľakli a parkovali bohvie kde.

Lanovky premávajú tuším okrem pondelka (údržba) denne a dlho do večera, ale treba si to radšej pre istotu overiť na ich stránke, aby nedošlo k sklamaniu.

Erice - Castello di Venere
Erice - Castello di Venere (zdroj: MP)

Galéria Erice:

Približne 40 km severovýchodne, asi hodinku autom od Trapani, sa nachádza San Vito Lo Capo - najznámejšia pláž v tejto časti Sicílie. Nachádza sa v rovnomennom mestečku pod Monte Cofano - skalnatou horou, ktorú vyhľadávajú horolezci. Pláž je široká desiatky metrov a dlhá cca 1,5 km. Táto nádherná pláž s čistou vodou, je vysoko hodnotená a všeobecne známa. Je to obľúbená dovolenková destinácia domácich Talianov. Toto všetko má za následok, že je tu v lete naozaj veľa ľudí a celé letovisko tak najviac pripomína klasické preplnené destinácie nám blízkeho Jadranu. To je však jedno, kúpanie je perfektné, pre deti veľmi vhodné. Komu vadia davy ľudí a plážoví predavači, asi spokojný nebude, nám ale 2-3 hodinky s deťmi ubehli ako voda.

San Vito Lo Capo
San Vito Lo Capo (zdroj: MP)

Základňa 2. - Bagheria.

Po prvých piatich dňoch, nastal čas na zmenu ubytovania a presun na ďalšie miesto, ktorým bola Bagheria - malé mestečko východne od Palerma. Autom z Trapani je to 140 km, necelé dve hodiny pohodlnou diaľnicou. S výnimkou Palerma, ktorým sme prechádzali, bola diaľnica poloprázdna a to sme išli počas pracovného dňa. Bagheriu som zvolil preto, lebo som chcel aby sme navštívili Palermo, Cefalú a Monreale. Bagheria sa nachádza medzi Palermom a Cefalú (ubytovanie v Palerme som vopred zamietol kvôli katastrofálnej doprave v tomto meste), takže má strategickú polohu. Ubytovanie bolo cca 10 min. pešo od železničnej stanice, nakoľko do Palerma sme chceli ísť vlakom na stanicu Palermo Centrale, blízko centra mesta. Vlakom je to z Bagherie cca 12 minút.

Tip: Vlaky sú čisté a aj tie najstaršie vyzerali ako u nás najnovšie. Lístok si kúpite v budove stanice z automatu (menu sa dá prepnúť na angličtinu). Deti od 4 rokov platia polovičné cestovné, mladšie cestujú zdarma. Lístok je nutné označiť v automate, ktorý je v budove stanice ešte PRED nastúpením do vlaku.

Čo napísať o Palerme? Treba vidieť. S malými deťmi a v brutálnom teple - napriek večerným hodinám, to nebola príjemná prechádzka. Napriek tomu neľutujeme. Je to mesto s obrovskou charizmou, ulice vás pohltia, všade hluk a áno, aj špina a mix ľudí, rás a národov. Palermo je naozaj výživné, plné histórie a nádherných chrámov - napr. Palatínska kaplnka (Cappella Palatina), nachádza sa tu slávne Teatro Massimo. Je to hlavné mesto Sicílie, má približne 650 000 obyvateľov a je to na ňom vidieť. Chcem sa sem niekedy vrátiť a preskúmať ho podrobnejšie.

Galéria z Palerma a Bagherie:

Po náročnom dni, sme mali naplánovaný pohodový výlet do perly tejto časti Sicílie - čarovného mestečka Cefalú. Mestečko sa nachádza cca 60 km východne od Bagherie. Je učupené pod masívom La Rocca, na ktorom sa nachádzajú zrúcaniny starej pevnosti. Najväčším lákadlom je normanská Cattedrale della Trasfigurazione - Katedrála Premenenia Pána, nádherné starobylé uličky a jedinečné kúpanie priamo pod starými domami. Celé je to veľmi fotogenické. Cefalú je tak ako aj San Vito Lo Capo turisticky veľmi exponované a tak sa v hlavnej sezóne treba pripraviť na značný počet návštevníkov.

Tip: Do navigácie si zadajte Parcheggio Centro Storico Dafne Cefalù a tá vás spoľahlivo navedie na parkovisko takmer v centre - opäť platí, že čím skôr ráno, tým lepšie. Potom už len stačí zbehnúť dole schodmi a po niekoľkých minútach ste na pláži, resp. v centre.

Napriek plnej pláži - už o 9:30 ráno sme si ledva našli miesto pre deku, hodnotím kúpanie v Cefalú ako jedno z najlepších. Voda teplá a čistá ako v bazéne, pod nohami skvelý piesok, ale čo dodáva kúpaniu skutočný punc výnimočnosti, je kulisa, ktorú tvorí starobylé mesto s masívom La Rocca v pozadí. Jedinečné a neopakovateľné.

Normanská katedrála nemá tak bohatú výzdobu ako napr. katedrála v Monreale (tam sa ešte dostaneme), ale rozhodne stojí za návštevu, taktiež prechádzka uličkami mesta, či posedenie v niektorej z mnohých kaviarní a pasticcerií. Cefalú dávam päť hviezdičiek.

Katedrála Premenenia Pána v Cefalú
Katedrála Premenenia Pána v Cefalú (zdroj: MP)

Galéria Cefalú:

Základňa 3. - Sciacca

Po dvoch nociach v Bagherii, sa pomaly presúvame k nášmu poslednému miestu ubytovania, ktoré sa nachádza neďaleko mesta Sciacca. Cestou tam sme však nesmeli vynechať ďalší skvost - katedrálu v Monreale. Cattedrale di Monreale je skutočný poklad, jedna z najväčších normanských stavieb sveta. Vnútro je vyzdobené mozaikami na ploche viac ako 6000 m2. Nie, nesekol som sa o nulu. Súčasťou katedrály je aj benediktínsky kláštor. Vstup do samotnej katedrály je bezplatný, kontroluje sa však dress code, v krátkych sukniach, resp. nohaviciach vás nepustia. Pri vchode predávajú za 1€ jednorázové papierové "zástery". Vstupy do ostatných častí komplexu sú spoplatnené, dá sa navštíviť spomínaný kláštor, resp. vystúpiť na strechu katedrály a pod.

TIP: Parkovať ani neskúšajte inde ako v Monreale Duomo Parking. Ak pôjdete smerom od Palerma ako sme išli my a použijete Waze, pripravte sa na najdivokejšiu jazdu svojho života :-)

Galéria Monreale:

Deti toho mali naozaj dosť, ale všetko zvládli na jednotku a tak ich za odmenu čakali už iba tri dni na pláži.

Pláž ktorú sme mali pri posledom ubytovaní pri Sciacca
Pláž ktorú sme mali pri posledom ubytovaní pri Sciacca (zdroj: MP)

Technické info:

Ubytovanie sme kompletne riešili cez Booking. V Trapani som chcel ubytovanie blízko centra tak, aby sa tam dalo bezplatne parkovať, ale aby sa do mesta dalo pešo pohodlne dostať a aby to od centra nebolo ďaleko. Dôvod prečo sme sa ubytovali v Bagherii som už spomínal vyššie, tiež som mal podmienku bezplatného parkovania. Posledným miestom pre ubytovanie bol apartmán neďaleko mesta Sciacca. Tam som okrem parkovania mal podmienku, aby sa apartmán nachádzal blízko pláže - to sme aj mali, cca 300 metrov tichou uličkou. Musím zdôrazniť, že v letných mesiacoch je klimatizácia nutnosť. Bez klimatizácie si neviem predstaviť ako by sme tie horúčavy zvládli. V poslednom apartmáne boli len ventilátory, do budúcnosti by som preto len kvôli tomu išiel radšej inde. Všetky ubytovania boli čisté a v dobrom - až výbornom stave. Všade sme mali vybavenú kuchyňu, samozrejmosťou (oproti takému Chorvátsku napr.) boli sieťky proti hmyzu na oknách.

Doprava autom po Sicílii, je dobrodružstvo samo o sebe. Domáci jazdia... ako by som to slušne napísal... no jazdia ako idioti. Teda tak sa to sprvu javí človeku, ktorý tam príde zo Strednej Európy. Nie žeby sa u nás jazdilo podľa predpisov, ale čo sa deje tam, tak to je fakt sila. Smerovky používajú asi iba turisti, plná/prerušovaná čiara je na ceste naozaj len aby mali cestári čo robiť - predbieha sa skrátka vždy keď sa dá a nič (väčšinou) nejde oproti, stopky a podobné sprostosti sa neriešia. Cesta s jedným pruhom je dosť široká aj pre dve autá, dvojprúdová znesie aj tri-štyri autá v jednom smere, skrátka podľa potreby. Rýchlosť - ak je na značke 50-ka a išiel som 75, tak ma domáci veselo obiehali. Čiže opäť - rýchlosť okrem turistov rieši málokto. Veľmi rýchlo som sa tomuto štýlu jazdenia prispôsobil, nič iné mi neostávalo, ak som nechcel pôsobiť kolízie ako autoškola v piatok poobede na bratislavskom obchvate. Behom necelých 24 hodín sa tak zo mňa stal jeden z tých idiotov a úprimne - veľmi som si to užíval. Na sicílskych cestách totiž chýba jedna vec, ktorej je na našich cestách priveľa - agresivita. Naozaj som sa tam nestretol s agresívnymi vodičmi. Jazdia ako blázni, ale nie agresívne. Napriek tomu a možno práve preto, sú všetci vždy v strehu a nevidel som tam žiadnu kolíziu, alebo haváriu. Autá majú oplieskané, ale asi skôr z parkovania ako z premávky. Ako som písal, je to dobrodružstvo a zážitok.

Diaľnice spájajú najväčšie mestá regiónu a sú s výnimkou niektorých úsekov (od Palerma na východ) bezplatné. My sme išli po spoplatnenej diaľnici iba 11 km úsek na ceste z Palerma do Cefalú, za týchto 11 km sme platili 0,9€. Úhrada diaľničných poplatkov funguje veľmi podobne ako v Chorvátsku - na začiatku úseku ktorý je spoplatnený, si na bráne vyzdvihnete ústrižok z automatu a potom pri zjazde z diaľnice ho podáte obsluhe/automatu a zaplatíte potrebný obnos.

Čerpačiek je všade dosť, len cez víkendy sú väčšinou bez obsluhy - majú však automaty a tak sa dá v pohode natankovať aj v nedeľu, teda ak pochopíte ako automat funguje - menu bolo len v taliančine. Nám pomohol domáci. Ceny PHM sú vyššie ako u nás, N95 je za cca 1,55€ za liter. Posledná vec - na semaforoch naskočí po červenej hneď zelená, oranžová nie. Takže sa na to treba pripraviť, aby vás zbytočne nevytrúbil nejaký nervózny tifosi.

Parkovanie je vcelku dobre organizované, napriek tomu, že sme stále v Taliansku. Všeobecne na uliciach - ak nie sú vyznačené žiadne parkovacie miesta, alebo sú vyznačené bielou čiarou, tak je parkovanie bezplatné (samozrejme ak to nezakazujú značky Zákaz zastavenia/státia). Ak sú parkovacie miesta vyznačené modrou čiarou, smelo parkujte, len si nájdite parkovací automat a za parkovanie treba zaplatiť (väčšinou iba mincami). Funguje jednoducho - koľko € doň hodíte, tak dlho môžete parkovať. Ako doň hádžete mince, postupne sa čas parkovania predlžuje - vidieť to na displeji. Ceny sú všade rôzne, takže tu neporadím, ale netreba sa báť, tatranské ceny to zďaleka nie sú. Potom stlačíte gombík a lístok si vložíte za sklo auta na palubnú dosku. Stretnúť sa môžete aj so žltou farbou parkovacích čiar, ale tam stáť nesmiete, lebo je to vyhradené pre rezidentov, ak sa nemýlim. Všetky tri spôsoby sú bohato podporované aj zvislými dopravnými značkami.

Stravovanie, tak tu by sa dali popísať stohy kilobajtov. Ako by to svojho času povedala Ivetka Malachovská? Aha už viem, jednoducho FAN-TAS-TIC-KÉÉÉ. My, gastrosexuáli, si tam pripadáme ako v raji. Všetko čo som tam jedol má spoločného menovateľa - tradíciu. Pod týmto všeobecným pojmom treba chápať tradičné výrobné postupy/recepty/pestovanie/chov/spracovanie... skrátka všetko. Sicílske jedlo má jedinečnú a bohatú chuť a vôňu, naozaj z toho Vegetu necítiť, lebo ju nepoužívajú.

My sme ochutnali: tapas - všakovaké morské potvorky, výborné to bolo. Arancini - sicílska špecialita - sú to ryžové guľky plnené od výmyslu sveta (klasická je al burro - šunka a syr), celé je to vysmážané. Stoja od 1,2€ po cca 2-3,5€, podľa lokality a náplne. Sú výborné a jedna, dve stačia na rýchly obed/večeru. MUDr. Bukovský by sa ale určite mračil. Pizza - kto by ju nepoznal, najlepšia bola v Che Pizza! v Trapani. Ceny sú veľmi fajn, od 4/5€ za malú (jeden sa doslova prežerie), až po 12/15€ za veľkú, to však už stačí na menšiu rodinnú oslavu.

Zmrzlina - je všeobecne všade veľmi dobrá, výborná až vynikajúca. Takou bola určite v gelaterii Terzo Cerchio (tiež Trapani, cez Google Maps nájdete), ich pistáciová je orgazmická. So zmrzlinou súvisí ďalšia sicílska špecialita a tou je tzv. brioche. To znamená, že vám zmrzlinu dajú do rozrezanej briošky. Akokoľvek gebuzinoidne to znie, je to výborné a sýte. Úplne stačí ako rýchly obed počas horúceho dňa. Cena cca 2,4€ - 2,5€, viac by som nedával.

Cannoli - top sicílsky dezert/koláčik/zákusok. Je to upečené cesto v tvare trubičky a naplnené ochutenou ricottou. Vyrábajú xy príchutí, náplní, ale základ je jednoduchá osladená ricotta a celé je to posypané práškovým cukrom. Mňam. Cenovo sa hýbe od 2€/ks vyššie.

Kuskus - áno aj kuskus patrí medzi sicílske špeciality, boli sme na jednom trhu kde bol festival tohto jedla a bolo to zaujímavé. Za 6€ sme dostali obrovskú porciu, z ktorej by sa určite najedli 3 dospelí ľudia.

Káva - kávičkovať sa dá takmer všade a všade je káva výborná. Ak si opýtate caffé, dostanete klasické malé espresso, u nás by sa dalo nazvať ristretto. Cena je takmer všade rovnaká - 1€. Prezradím jedno tajomstvo. Na letisku v Trapani, keď doň vojdete, tak úplne vľavo v rohu za stánkom požičovne áut, stojí automat na kávu. Vôbec ho nie je vidieť a ak o ňom neviete, že je tam, nenájdete ho. Možno si poviete, že nebudete piť kávu z automatu, ale tento je čarovný. Objavili sme ho tak, že keď sme čakali na chek-in, všimli sme si, ako sa tam nejako často tmolia domáci pracovníci letiska. Hovoríme si, že tam niečo musí byť a tak sme ho našli. Veľmi odporúčam kávičku z tohto zázračného a krásneho stroja, to 1€ určite neoľutujete.

Pekárničky - ponúkajú okrem klasického pečiva (geniálne plnené croissanty) aj mnoho domácich špecialít, ako napr. lasagne a podobne. Pekárnička ktorú som spomínal na začiatku, bola u nás veľmi obľúbená. Ja som mal najradšej buchty plnené pomaly duseným bravčovým ragú so zeleninou a žemličky plnené špenátom a ricottou.

V Galérii nižšie ešte niekoľko fotiek jedál a dopravných prostriedkov.

Úplne na záver - Sicíliu vnímam ako veľmi príjemné rozšírenie cestovateľských obzorov. Je to pohodlne dostupná destinácia - vďaka priamym letom Ryanairu do Trapani z Bratislavy, resp. Wizzair lieta z Budapešti do Catanie. Náš program bol, vzhľadom na dve malé deti, taký ako ste mali možnosť čítať v článku vyššie. Myslím ale, že aj páry bez detí (mladší aj starší) si tam prídu na svoje - Sicília má naozaj čo ponúknuť. Ceny sú na Sicílii celkovo o niečo vyššie ako u nás, ale určite sa nedá povedať, že je to drahý ostrov. Natrafili sme na viacero vecí, ktoré sú tam lacnejšie ako u nás. Najlepší čas kedy ostrov navštíviť je jún a september. Júl je už dosť teplý a august je horúci pekelne, navyše v auguste majú dovolenky a prázdniny aj domáci Taliani.